خیرخواهی برای‌ دوست و آشنا و دست باز اکرام از سوی خادم بارگاه منور رضوی و خیرانی که با او در ارتباط هستند سبب شده نگاه او و خیلی از آدم‌های اطرافش به کار خیر عوض شود.‌

تقسیم زندگی به کام همه

راه خودش را در زندگی پیدا کرده است، به نتیجه رسیده حیات واقعی این است که فقط برای خودت زندگی نکنی. طاهره‌خانم‌ معتقد است آرامش و حال خوب، سهم همه آدم‌هاست.‌ همین تفکر هم سبب شده پشت فرمان زندگی، برای رسیدگی به حال آدم‌های مختلف از دیگران سبقت بگیرد، به حدی که خیلی وقت‌ها خودش را هم‌ جا گذاشته و اولویتش شده کار آدم‌هایی با نیازهای مختلف.

درِ خانه‌اش را زیاد زده‌اند و شماره‌های ناشناس زیادی روی گوشی‌اش افتاده است، ارتباط‌هایی که برای درخواست‌ کمک بوده و آدم‌هایی که طرفشان را خوب شناخته‌اند، طاهره قاسمی کار هیچ بنده خدایی را زمین نگذاشته و دعای خیر آدم‌های زیادی پشت و پناه او است. او را علاوه بر خیران و نیازمندان، در بارگاه منور رضوی هم خوب می‌شناسند، بانوی پرتلاشی که در تسهیل امور حرم مطهر کوشاست.

واسطه‌گری کار خیر، خیر ساخت

وقتی یک گروه از بانوان تهرانی قصد کار نیکی را در مشهد کرده بودند، به همسر سیده طاهره مراجعه می‌کنند. در این زمان لازم‌ است یک بانو در مشهد کار را پیگیری کند و چه کسی بهتر از سیده طاهره‌ قاسمی. این بانوی نیک‌اندیش از آن روز در مسیر یاری به همشهریانش قرار می‌گیرد. مسیری که ۳۰سال است آمده تا به امروز رسیده است. در طول این‌ مسیر هیچ وقت خسته نشده و هرگز به پایان آن فکر نکرده است.

خوب به خاطر دارد که پدر و مادرش هم اهل دست‌گیری از نیازمندان بودند. طاهره قاسمی می‌گوید: این دغدغه همیشه برای پدر و مادرم بود که اطرافیان آن‌ها در چه شرایطی زندگی می‌کنند، به همین خاطر این‌گونه زندگی کردن را گوش‌هایم شنیده و چشمانم دیده است. سیده طاهره که روزی از روی قسمت، واسطه بانوان تهرانی و خانواده مشهدی برای مشکل‌گشایی شده بود، پس از آن همیشه واسطه بود، شهروندی که قرار بود آدم‌هایی را پیدا کند که بعضی وقت‌ها با پول و برخی مواقع هم‌ با تخصصشان از آدم‌های نیازمند این شهر حمایت کنند.

یک آدم معمولی با کارهای بزرگ

سیده طاهره قاسمی هم یکی شهروند ساده است مثل خیلی از ما، درآمد محدود دارد و زندگی‌ای که خرج خودش را دارد. با وجود این، کارهایی که می‌کند خیلی بزرگ‌تر از توانایی مالی خانوادگی‌اش است، او یا کار آدم‌های مراجعه‌کننده را انجام می‌دهد یا کسی را پیدا می‌کند که کلید قفل در دست او است. همین رابطه سبب شده در طول این سال‌ها سید طاهره نامی مورداعتماد در میان بسیاری از خیران این شهر باشد. کسانی که وقتی این خانم به آن‌ها مراجعه می‌کند، سوژه برایشان تعریف نشده تصمیم به پرداخت پول و همراهی می‌گیرند.

این اعتماد برای خودش هم ارزشمند است، او می‌گوید: به واسطه اعتمادی که خیران این شهر به من دارند، به هر موردی که در این مدت معرفی کرده‌ام کمک کرده‌اند. من این جایگاه و این اعتمادسازی را نتیجه لطف ائمه(ع) می‌دانم. اگر خودم بودم شاید به این‌ راحتی اطمینان نمی‌کردم‌.

واسطه‌گری راه‌اندازی امور نیازمندان و همراهی در این مسیر توسط خانم قاسمی محدود به محله‌شان یا شهر مشهد نیست، خیرِ نیک‌اندیشی او در این سال‌ها تا روستاهای دور و نزدیک رسیده است.

 یک همراهی ماندگار

 بانوی مشهدی در وصف شروع کمک‌رسانی خود و دوستانش به مددجویان می‌گوید: آغاز راهمان با وسع کم و کارهای کوچک بود، مثلاً در حد خرید یخچال، تلویزیون و... بعد که جمع ما بزرگ‌تر شد و خیران بیشتری دوروبرمان را گرفتند، کارهای اساسی‌تر انجام دادیم. همین‌طور که طاهره‌خانم کار را توسعه می‌دهد، پایش به روستاها هم باز می‌شود، او و همراهانش یاری می‌کنند بناهایی در روستاها و در زمین‌های خود افراد ساخته شود تا سقفی روی سرشان باشد. کم‌کم اعضای خودشان را پیدا می‌کنند و حالا حواسشان به همه نیازهای مددجویانشان است. بانوی سیده می‌گوید: همراهی ما با خانواده‌های تحت‌ حمایتمان، یک رویه ثابت است، به آن‌ها بسته معیشتی می‌دهیم و کالاهای مورد نیازشان را تأمین می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از خلأهای زندگی را برای این عزیزان پر کنیم.

 بی‌بی طاهره و دوستانش حواسشان به تهیه میوه و نوبرانه‌های بهاری برای این خانواده‌ها هم است، به شکلی که در بهار با یک باغدار قرارداد می‌بندند و آلبالو، گیلاس و هلوی درختانش را می‌خرند تا به دست اهالی نقاط محروم برسد. کمک‌های سیده طاهره قاسمی و دوستانش به اهالی برخی روستاها خلاصه نمی‌شود، بلکه آن‌ها در این چند سال به روستاهای مختلفی سرکشی کرده‌اند و پایه‌گذار ساخت مسجد و غسالخانه شده‌اند. میراثی ماندگار که خیر آن‌ به هزاران نفر رسیده است.

کمک مردم به یکدیگر خیر و برکت دارد

خیرخواهی برای‌ دوست و آشنا و دست باز اکرام از سوی خادم بارگاه منور رضوی و خیرانی که با او در ارتباط هستند سبب شده نگاه او و خیلی از آدم‌های اطرافش به کار خیر عوض شود.‌ او که نیمی از عمر خود را در این مسیر درست سپری کرده، می‌گوید: کمک مردم به یکدیگر خیر و برکت دارد، هم برای خیّر و هم برای نیازمند. ما همیشه باید در کنار هم باشیم و به هم خوبی کنیم، وقتی همه در کنار هم هستیم حل مشکلات راحت‌تر می‌شود.

مانند اهالی آن روستاهای دور یا معلولان موردحمایت بی‌بی‌طاهره و دوستانش، بانوانی در نقاط مختلف شهر و استان ما هستند که قاسمی و دوستانش، لبخند را به آن‌ها هدیه داده‌اند. این بانوان بیش از ۵۰۰نفر هستند که در چند سال اخیر جهیزیه‌شان با نیک‌اندیشی سیده طاهره و دوستانش تهیه شده است. علاوه بر این، بیش از ۵۰۰ خانواده هم سیسمونی فرزندانشان را از دست این افراد گرفته‌اند تا روزهای خوش تولد کودکشان با شادمانی ادامه پیدا کند.

خانم قاسمی وقتی کارت بانکی را برمی‌دارد و راهی بازار می‌شود تا اقلام جهیزیه یا سیسمونی را بخرد، با دقت و حوصله خرید می‌کند، همانند خرید یک مادر برای فرزندش. او تعریف می‌کند: در این خریدها بهترین و قشنگ‌ترین کالا را انتخاب می‌کنم، بعضی شاکی می‌شوند که چقدر وسواس به خرج می‌دهی. در جوابشان می‌گویم اگر مادرشان هم بود، همین کار را می‌کرد. می‌خواهم هیچ کمبودی نداشته باشند. البته موقع خرید، بعضی از کاسب‌ها هم کمک می‌کنند و در این کار شریک می‌شوند.

بانو قاسمی ادامه می‌دهد: اگر در این مسیر هدفمان رضای خدا باشد و از خودنمایی و ریا دور باشیم، خود خدا مقدمه همه کارها را فراهم‌ می‌کند.

سیده طاهره، جای خالی مادر

 سید طاهره قاسمی با پیگیری‌های مداومش در چند سال‌ اخیر، حال خوب را نصیب دانش‌آموزان یکی از مدارس نزدیک مشهد کرده است. محصلان و معلمان مدرسه ام‌هانی در تبادکان، این بانوی شهرمان‌ را خوب می‌شناسند. او که بی‌وقفه و با تمام وجود برای دانش‌آموزان بی‌سرپرست این مدرسه وقت می‌گذارد تا مبادا شرایط سخت مالی و خانوادگی خللی در تحصیلشان وارد کند.

سیده طاهره ‌دختران‌ ام‌هانی را فرشتگانی می‌داند که او را به خدا نزدیک‌تر می‌کنند؛ او می‌گوید: دختران این مدرسه حرف ندارند. هم از نظر درسی و هم از نظر تربیتی بسیار عالی هستند.

علاوه بر حمایت‌های پرشمار مانند پوشاک، نوشت‌افزار و... طاهره‌خانم بانی حفر چاه و ساخت آشپزخانه برای این مدرسه شبانه‌روزی شده است‌. او سرمایه آدم‌های دلسوز را پای کار مدرسه آورده تا دختران در اینجا احوالات بهتری را داشته باشند.

حمایت‌های او و دوستانش از این دختران در پایان تحصیل هم ‌اداره دارد تا آن‌ها شرایط تحصیلات عالی، شغل خوب و ازدواج درست را داشته باشند. این مدرسه بیش از 400 دانش‌آموز دارد که همه از لطف این بانو و دوستانش بهره‌مند شده‌اند.

پایگاه خیر خانوادگی

آدم‌های مختلفی در این سال‌ها از وجود بانوی نیک‌اندیشی مانند طاهره‌خانم بهره‌مند شده‌اند، او که سرش درد می‌کند یکی را پیدا کند که گره از کار آن فرد باز کند. در روزهای سروکار داشتن با این افراد، سیده طاهره همیشه بر حفظ حرمت و عزت نفس آن‌ها تأکید داشته است. او کوشیده آدم‌ها حال خوب را بدون از دست دادن یک حال خوب دیگر تجربه کنند. غرورشان حفظ شود، آرامش داشته باشند و از شرایط سخت زندگی عبور کنند. سیده طاهره این فرهنگ‌ و کار درست را به فرزندانش هم آموزش داده است؛ او می‌گوید: همه افراد خانواده از این فضای صمیمی و فرهنگ نوع‌دوستی استقبال می‌کنند. خانه ما پایگاهی برای کار خیر شده است و این امور را در خدمت به مردم پیش می‌بریم.

قدم بعدی کربلاست

خادم حضرت رضا(ع) تاکنون با همراهی خیران، خیاط‌خانه‌هایی هم در سامرا و قم راه‌اندازی کرده که اتفاقات خوبی را برای این اماکن متبرکه به‌ همراه داشته است. آخرین‌ خیاط‌خانه‌ای که چراغ آن را بی‌بی‌طاهره و همراهانش روشن‌ کرده‌اند، در طبس است، مکانی که همین چند روز پیش راه‌اندازی شد. این خیاط‌خانه در آستان امامزاده حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) راه‌اندازی شده تا در پیش رفتن امور این مجموعه و حتی تولیدات مربوط به حرم حضرت رضا(ع) تسهیل‌کننده امور باشد.

سیده طاهره قاسمی می‌گوید: همزمان با پیگیری راه‌اندازی خیاط‌خانه در طبس، کار تولید پوش بقعه مبارکه امامزاده را هم پیش بردیم ‌و سه پوش سبز، مشکی و فیروزه‌ای برای آن تهیه می‌کنیم که به ترتیب برای ایام‌ اعیاد، عزا و روزهای عادی بر این مکان مبارک نصب خواهند شد. این کار را در حسینیه شخصی‌مان و با همراهی خیران انجام می‌دهیم. قدم بعدی هم‌ ان‌شاءالله راه‌اندازی خیاط‌خانه در کربلاست.

کوک‌های خدمت رضوی

 خادم خوشنام و پرتلاش حرم مطهر رضوی، وسط این همه سرشلوغی کار خیر، از وظایفی که برای خودش در حرم مطهر هم تعیین کرده غافل نشده است! او ید طولایی در کار خیاطی دارد و در راه‌اندازی خیاط‌خانه حرم مطهر رضوی هم نقش داشته؛ مجموعه‌ای متفاوت که بانوان دلداده حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را دور هم جمع کرده تا کوک‌های عاشقی و اخلاص را به نیت کسب رضایت حضرت کنار هم به خط کنند. در این مکان خدمتی که بانوان از کشیک‌های خدمتی مختلف در آن‌ حاضر می‌شوند لباس خدمت،‌ پرده، چادر و... تهیه و در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی استفاده می‌شود. بانو قاسمی در وصف روزهای پرکار و خستگی‌ناپذیرش می‌گوید: در آنچه انجام می‌دهم‌ و دوستانم یاری می‌کنند، هدفی جز رضایت خداوند نیست و برای خودم و خانواده‌ام چیزی جز ثواب برای پدر و مادرم‌ نمی‌خواهم. من همه این کارها را انجام‌ می‌دهم چون فکر می‌کنم وقتی حال کسی با این یاری رساندن خوب می‌شود چرا باید از آن‌ دریغ کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.